Powered By Blogger

luni, 28 noiembrie 2016

Internauții cu deficit de atenție sau cum să ratezi în social media

Discutam deunăzi cu un prieten despre un videoclip de promovare electorală și dacă va avea efectul scontat, adică să adune voturi. Din start i-am spus că impactul va fi aproape zero. Și pentru asta am avut 3 motive: era prea lung, conținea prea multe informații și cifre, iar imaginile folosite nu erau deloc sugestive pentru mesajul transmis.



Astăzi, însă, am dat peste un articol interesant publicat de WebDigital, care sfătuia marketer-ii să-și adapteze content-ul publicat pentru un nivel de atenție scăzut. Până la urmă asta e cauza pentru care mesajele complexe sunt sortite eșecului pe Facebook sau în alte rețele de socializare. Devoratorii de social media sunt bombardați zi de zi cu zeci de informații (fotografii, videoclipuri, mesaje, știri, reclame, melodii) din atât de multe surse de informare, încât au ajuns să consume conținutul pe fugă.

Majoritatea utilizatorilor de Facebook din România petrec în medie 2-3 ore pe zi conectați la internet (practic este non-stop). Mai important este faptul că o fac de pe smartphone. Asta înseamnă că vor accesa Facebook-ul din plictiseală în cea mai mare parte a timpului și o vor face în timp ce călătoresc cu autobuzul, iau o pauză de la muncă, mănâncă sau sunt cu prietenii în oraș.



Majoritatea utilizatorilor de Facebook nu-și accesează timeline-ul pentru a căuta informații despre un anumit subiect, ci vor da scroll pentru a-și abate atenția în diverse circumstanțe. Asta înseamnă că vor derula pe ecrane sute, chiar mii de postări într-o zi. Și atunci cum faci să te asiguri că mesajul tău a fost livrat și perceput corespunzător?

1. Dacă ai ales să postezi un videoclip, asigură-te că primele 5-10 secunde de imagini vor capta atenția utilizatorilor. Dacă tu vorbești de salarii, iar videoclipul începe cu imagini ale unor dealuri înverzite, ai muncit degeaba la restul de 50 secunde.

2. Chiar dacă le-ai captat atenția cu primele 5-10 secunde, majoritatea utilizatorilor vor înceta să mai urmărească videoclipul după 30 de secunde. Asigură-te că transmiți doar ceea ce este esențial și o faci într-un mod cât mai concis și clar.



3. Dacă textul este însoțit de imagini video sau foto, asigură-te că există o legătură clară și vizibilă între cele două elemente. Un text însoțit de elemente vizuale puternice, vă rămâne întipărit în memorie multe mai bine, decât un text însoțit de grafice și tabele.

4. Chiar dacă ai un concept foarte interesant pentru o postare, încearcă să primești feedback înainte de a face public conținutul. S-ar putea ca ideea ta să nu fie înțeleasă sau să fie percepută greșit de publicul țintă.

5. Apeleză la un specialist. Chiar dacă ai impresia că ”nu e mare scofală cu Facebook-ul ăsta”, un marketer cu experiență îți poate oferi avantajul de care ai nevoie pentru a-ți depăși concurența.

Orice comentarii sunt binevenite.

duminică, 20 noiembrie 2016

Impactul vizual în digital marketing

Indiferent de mediul online în care se face digital marketing, impactul vizual este cel mai important. Cele mai captivante și ușor de reținut detalii sunt cele vizuale (nu doar în online). Fie că vorbim de forme, culori sau mișcări, întotdeauna prima impresie va fi determinată de aspectele vizuale.



Chiar dacă alegi să pubici doar text există modalități prin care poți îmbunătăți aspectul vizual. Având în vedere că rețelele de socializare nu permit modificarea tipului și marimii font-ului folosit este puțin mai greu să publici un text captivant din punct de vedere vizual. Cu toate acestea, te poți folosi de hashtag-uri, emoji-uri sau combinații de caractere speciale pentru a crea ceva care să atragă atenția publicului țintă. Este important să nu exagerezi, însă, cu aceste detalii.

Deși content-ul video a început să câștige teren anul acesta, materialele foto rămân în continuare importante și ușor de folosit. Conform ultimelor standarde, rezoluția ideală, cel puțin pentru Instagram este de 1080 X 1080. Asta nu înseamnă că o fotografie cu proporții dreptunghiulare nu poate fi atrăgătoare. Pentru Facebook este ideal ca foografia să aibă proporția de 4:3. Dincolo de asta, te poți juca cu diversele tool-uri care-ți permit să creezi colaje sau slideshow-uri.



Video este noul rege în social media. Acum, cu posibilitatea de live-streaming la îndemâna oricărui posesor de smartphone, content-ul video a căpătat o importanță deosebită. Din punct de vedere vizual este important să ai grijă cum poziționezi camera, atunci când filmezi sau faci streaming. De asemenea contează și thumbnail-ul pe care îl alegi pentru videoclipul tău. Un thumbnail interesant va convinge mai mulți utilizatori să vizualizeze clipul.

Evident după ce au trecut de primul impact, iar utilizatorii încep să citească sau să vizualizeze content-ul tău, va trebui să le oferi informație de calitate, altfel riști să îi pierzi definitiv.

joi, 17 noiembrie 2016

Cât de mult este prea mult?

Una dintre regulile de bază în comunicare este să nu exagerezi. Atunci când vrei să fii convingător este bine să nu pari disperat și să nu fii agasant. Aceleași principii se aplică și în digital marketing sau social media campaigning. Dar unde trasăm aceste limite?



Nu există o regulă general valabilă. De aceea este foarte important să studiezi publicul tău țintă înainte de a lansa o campanie în platformele de socializare. Sunt mai mulți indicatori care îți pot dezvălui dacă mesajele tale alienează fanii, în loc să-i țină aproape. Unul dintre indicatorii este interacțiunea lor cu mesajele.


De aceea este important să-ți segmentezi audiența în funcție de rețeaua de socializare în cadrul căreia derulezi campania. Facebook este despre comunicare, iar Instagram despre impactul vizual. E ok să publici 12 fotografii zilnic, dar nu este ok să transmiți 12 mesaje. Dacă vrei să transmiți mai multe mesaje, te duci pe Twitter, dar pe Facebook este mai important să construiești un dialog pe baza unei idei transmise, decât să publici mai multe idei în fiecare zi.

Cu aplicabilitate în domeniul politic, aceste aspecte sunt deosebit de importante în contextul în care publicul țintă este unul confuz și iritabil. Am vorbit într-o postare mai veche despre pericolele fragmentării în comunicare, dar la fel de periculoasă poate fi bombardarea publicului țintă cu mesaje.

Sfatul meu este să segmentați și să analizați foarte bine publicul căruia vă adresați. Pornind de la acele date prețioase puteți planifica campania de comunicare.

miercuri, 26 octombrie 2016

Ce mă motivează

Mă motivează oamenii bine pregătiți. Cei care vorbesc din experiența proprie și care nu se feresc să-și arate slăbiciunile. Sunt oameni care au avut un parcurs profesional presărat cu eșecuri, dar care au știut să transforme greșelile în lecții prețioase. Pe trei dintre acești oameni am avut ocazia să-i ascult zilele acestea în cadrul TeCOMM eCommerce Conference.



Cei care au avut vreodată contact cu SEO, știu cât de volatil este acest domeniu. Sunt zeci de aspecte de care trebui să ții cont atunci când vrei ca site-ul tău să fie printre primele afișate în rezultatele căutărilor din Google. De la Ovidiu Joița (owner iAgency) am aflat ce se întâmplă, însă, când faci SEO de proastă calitate. Ovidiu ne-a povestit din propria experiență cum un site poate ajunge de pe locul 1, pe un loc +100, dar și ce poți face să-ți repari greșelile.

De la Mihai Pătrașcu am aflat care sunt riscurile unei campanii de Black Friday care nu a fost suficient de bine pregătită. Fondatorul evoMAG a vorbit despre propriile greșeli făcute în cadrul campaniilor de Black Friday, dar și despre aspectele esențiale în pregătirea unei campanii de marketing, care urmărește un impact mare, într-un interval scurt.

Poate cel mai motivațional discurs a fost dat, însă, de Jonathan Chippindale. Cu experiență acumulată la De Beers, BBC și Cambridge, nu aveai cum să nu îi sorbi cuvintele. Mai ales că a reușit să-și transpună experiența de 25 ani în marketing, în câteva sfaturi transmise nouă timp de 30 minute. Oricâte și orice fel de activități de marketing online vei face, până la urmă vânzarea se face tot între oameni: un om vinde, iar altul cumpără. Așa s-ar rezuma una dintre ideile pe care le-a prezentat și care m-a făcut să înțeleg capacitatea senzațională de analiză și sinteză pe care o are.

Și ca să revenim, oricâte ”mulțumesc” sau ”hai că poți” auzi, nu se compară cu povestea unui profesionist, care a pornit de unde te afli tu și a reușit să ”răstoarne lumea”. Mă bucur că am avut ocazia să-i ascult pe cei trei și nu numai, în cadrul TeCOMM eCommerce Conference.

luni, 29 august 2016

Mic îndreptar al postărilor pe Facebook



1. K.I.S.S. - Keep it short & simple

Postările care au texte scurte, formate din maximum două propoziții, vor avea un reach mai rapid și mai mare, față de cele în care scriem compuneri.


sursă foto: constantcontact.com
2. Use clear photos

Atât în digital marketing, cât și în comunicarea politică există tentația de a acoperi pozele cu text. Nu este neapărat un lucru rău, atâta timp cât nu depășiți un anumit procent din suprafața fotografiei. Dacă administrați o pagină de facebook și vreți să sponsorizați o postare la care adăugați o poză, acel procent este de maximum 20%.

sursă foto: webascender.com

3. Use hashtags

Acele cuvinte care au un # în față au și un scop (deși mulți le folosesc întâmplător): hashtag-urile grupeză postările pe categorii de subiecte de interes. În mod paradoxal, un hashtag aflat în trending (la mare căutare), în momentul postării, nu vă asigură un reach mai mare. Este bine să alegeți hashtag-urile în funcție de subiectul exact al mesajului transmis, fie că e fotografie, fie că e doar text.



4. Tag people

Dacă vă permiteți, folosiți opțiunea tag pe pozele sau în textul din postarea voastră. Poate că publicul paginii sau prietenii voștri nu vor interacționa cu postarea despre Ionuț Popescu, dar prietenii săi, cu siguranță o vor face.



5. Use colorfull photos

Primul impact este cel vizual. De aceea este bine ca fotografiile să fie cât mai viu colorate sau să folosească un contrast puternic de culori. De multe ori ne oprim asupra unei postări doar pentru că o formă sau o culoare ne-a atras atenția în timp ce dădeam scroll plictisiți.

sursă foto: kuhbus.com

Despre conținut vorbim într-o altă postare!

sâmbătă, 30 iulie 2016

Câteva tutoriale utile pentru online marketing

          Din păcate, în momentul de față în România, dacă vrei să te specializezi în online marketing nu ai la dispoziție o instituție de învățământ care să-ți poată oferi așa ceva. Prin urmare, singura alternativă este să cauți diverse tutoriale pe internet. Dar aici sunt două probleme:
                    - majoritatea tutorialelor online, care oferă informație gratuită sunt la nivelul de începător și nu te ajută foarte mult;
                    - tutorialele care oferă informație de nivel mediu sau avansat sunt contra cost.

          Am reușit totuși să găsesc câteva pachete informative utile, care explică noțiunile de care aveți nevoie pentru a face primii pași în SEO, SEM, Email marketing sau social media advertising. Unul dintre ele este oferit de Google și se numește Atelierul Digital. Poate fi accesat aici. Îți faci cont sau te poți loga cu adresa de GMail. Imediat după conectare răspunzi la câteva întrebări, menite să structureze modulele care-ți vor fi prezentate, în funcție de interesele tale.



           Și Facebook oferă o gamă de tutoriale absolut gratuite și detaliate. Poartă denumirea de Blueprint și oferă informații despre tot ce ai nevoie pentru a-ți dezvolta afacerea în cea mai populară rețeaa de socializare la nivel mondial. Tutorialele fi găsite aici. Te loghezi cu contul de Facebook, evident, iar apoi îți este afișată o listă de categorii generale, care la rândul lor au zeci de module.



            Nu în ultimul rând, găsiți tutoriale nișate strict pe SEO și la Udemy. Sunt structurate pe 2 nivele (începător și avansat) și oferă o serie materiale video destul de ample. Le puteți găsi aici.



            Pentru cineva care vrea să vadă cu ce se mănâncă online marketing sau pentru cei care vor să știe mai multe, recomand cele 3 surse de informare gratuite.

miercuri, 22 iunie 2016

3 golden rules in online marketing

There are many, but only 3 are my golden rules:

sursa: delivra.com


1. You can`t sell a product you don`t believe in!

It doesn`t matter if it`s a pair of shoes or a political candidate, you can`t properly market something you are not convinced is good for the consumer.

2. There`s a thin line between proper marketing and overdoing it.

You always have to consider what is the optimum amount of money, time and effort you should spend on each marketing campaign. There`s a chance you might be allocating too many resources for a campaign that is necessary, but wich doesn`t get you the ROI you expect.

3. Stay on top of the game.

Online marketing is a dynamic industry. In order to be able to market products at a competitive level you have to keep adjusting, adapting and learning each day. All the money in the world isn`t going to make a difference if you`re using outdated software or are lacking the proper knowledge.

P.S. Alway keep an open mind! The best ideas come from where you least expect it.