joi, 2 februarie 2017

Dovada socială - esența marketing-ului în social media

Mereu căutăm în alții dovada că ceea ce facem este bine. Oricât de individualiști ne place să ne credem, dorința de integrare socială este în genele noastre. Această pornire aproape instinctuală de a face parte dintr-un grup este esențială, pentru că ea definește cine și ce suntem. Dar ce legătură are asta cu marketing-ul și cu social media? Păi este tocmai esența care stă la baza popularității imense pe care această formă de socializare a căpătat-o în ultimii 10 ani.

Dovada socială este foarte bine ilustrată de profesorul Robert Cialdini în Psihologia persuasiunii. ”Într-un experiment unul sau mai mulți oameni se uitau la cer; trecătorii au început la rândul lor să se uite în sus pentru a vedea la ce priveau restul. La un moment dat experimentul a fost întrerupt, deoarece atât de mulți oameni se opriseră pentru a privi în sus, încât a fost blocat traficul”.


 sursă foto: hotelgenius.co

O definiție aproximativă descrie dovada socială ca un fenomen psihologic prin care indivizii își asumă acțiunile celorlalți pnetru a încerca să adopte un comportament corect într-o anumită situație. Fenomentul este mai relevant în situațiile ambigue, în care oamenii nu pot determina modalitatea adecvată de comportament, și este amplificat de presupunerea că oamenii din jur au mai multe informații despre situația dată.

Și ca să revenim la marketing și social media, dovada socială stă la baza paginilor de companie pe Facebook. Cu cât ai mai multe like-uri, cu atât potențialii clienți vor fi mai încrezători că brand-ul tău este de încredere. Cu cât ai mai multe comentarii pozitive și testimoniale din partea unor clienți satisfăcuți, cu atât vei avea șanse mai mari ca alții să fie convinși că produsul tău este de calitate și merită cumpărat.




Dovada socială poate veni și din partea unor specialiști, care susțin că produsul tău este corespunzător pentru a răspunde nevoilor pentru care a fost creat. Influencer-ii, recunoscuți deja ca personaje de încredere, care folosesc public produsul tău îți vor atrage noi clienți din grupul celor care îi urmăresc. Nu în ultimul rând, faptul că deja ai vândut 100.000 bucăți, îi va determina pe ceilalți să presupună că este de calitate, altfel nu ar fi fost cumpărat de atât de mulți oameni.

Pentru marketing-ul online, dovada socială poate fi evidențiată prin mai multe modalități, așa cum precizează și cei de la Kissmetrics. Cele mai de impact sunt testimonialele clienților satisfăcuți, review-urile și afișarea logo-urilor publicațiilor media în care au apărut recenzii favorabile. Iar dacă business-ul tău oferă servicii, atunci portofoliul clienților importanți cu care ai lucrat este indispensabil în strategia de marketing.




Ceea ce nu trebuie omis, atunci când mizezi pe dovada socială, este că acest pricipiu funcționează mult mai bine atunci când potențialii clienți sunt puși față în față cu comportamentul unor oameni similari cu ei. ”Suntem înclinați să urmăm exemplul unui individ asemănător nouă, decât cel al unui individ diferit”.