Powered By Blogger

joi, 2 februarie 2017

Dovada socială - esența marketing-ului în social media

Mereu căutăm în alții dovada că ceea ce facem este bine. Oricât de individualiști ne place să ne credem, dorința de integrare socială este în genele noastre. Această pornire aproape instinctuală de a face parte dintr-un grup este esențială, pentru că ea definește cine și ce suntem. Dar ce legătură are asta cu marketing-ul și cu social media? Păi este tocmai esența care stă la baza popularității imense pe care această formă de socializare a căpătat-o în ultimii 10 ani.

Dovada socială este foarte bine ilustrată de profesorul Robert Cialdini în Psihologia persuasiunii. ”Într-un experiment unul sau mai mulți oameni se uitau la cer; trecătorii au început la rândul lor să se uite în sus pentru a vedea la ce priveau restul. La un moment dat experimentul a fost întrerupt, deoarece atât de mulți oameni se opriseră pentru a privi în sus, încât a fost blocat traficul”.


 sursă foto: hotelgenius.co

O definiție aproximativă descrie dovada socială ca un fenomen psihologic prin care indivizii își asumă acțiunile celorlalți pnetru a încerca să adopte un comportament corect într-o anumită situație. Fenomentul este mai relevant în situațiile ambigue, în care oamenii nu pot determina modalitatea adecvată de comportament, și este amplificat de presupunerea că oamenii din jur au mai multe informații despre situația dată.

Și ca să revenim la marketing și social media, dovada socială stă la baza paginilor de companie pe Facebook. Cu cât ai mai multe like-uri, cu atât potențialii clienți vor fi mai încrezători că brand-ul tău este de încredere. Cu cât ai mai multe comentarii pozitive și testimoniale din partea unor clienți satisfăcuți, cu atât vei avea șanse mai mari ca alții să fie convinși că produsul tău este de calitate și merită cumpărat.




Dovada socială poate veni și din partea unor specialiști, care susțin că produsul tău este corespunzător pentru a răspunde nevoilor pentru care a fost creat. Influencer-ii, recunoscuți deja ca personaje de încredere, care folosesc public produsul tău îți vor atrage noi clienți din grupul celor care îi urmăresc. Nu în ultimul rând, faptul că deja ai vândut 100.000 bucăți, îi va determina pe ceilalți să presupună că este de calitate, altfel nu ar fi fost cumpărat de atât de mulți oameni.

Pentru marketing-ul online, dovada socială poate fi evidențiată prin mai multe modalități, așa cum precizează și cei de la Kissmetrics. Cele mai de impact sunt testimonialele clienților satisfăcuți, review-urile și afișarea logo-urilor publicațiilor media în care au apărut recenzii favorabile. Iar dacă business-ul tău oferă servicii, atunci portofoliul clienților importanți cu care ai lucrat este indispensabil în strategia de marketing.




Ceea ce nu trebuie omis, atunci când mizezi pe dovada socială, este că acest pricipiu funcționează mult mai bine atunci când potențialii clienți sunt puși față în față cu comportamentul unor oameni similari cu ei. ”Suntem înclinați să urmăm exemplul unui individ asemănător nouă, decât cel al unui individ diferit”.

sâmbătă, 21 ianuarie 2017

Tips & tricks for great Instagram photos

Nu este genul de infografic care vă oferă o rețetă magică spre un profil cu zeci de mii de followers. Așa ceva nu există! Din fericire, însă, unii marketer-i au observat că există anumite tipare respectate de postările care generează cea mai mare rată de engagement pe Instagram. Băieți de la CURALATE au realizat un scurt infografic cu proprietățile imaginilor care au succes mai mare în a atrage like-uri.






Bineînțeles că o postare de succes pe Instagram va ține cont și de relevanța și numărul de hashtag-uri folosite, de emoji-uri, dar și de informația transmisă prin text. De asemenea, trebuie să fiți atenți la dimensiunea și rezoluția imaginii folosite.

Nu în ultimul rând, Instagram este o rețea socială în care regula reciprocității funcționează de minune. Așadar, ca să primești like-uri, comment-uri și followers, trebuie să oferi la rândul tău aceste elemente de engagement.


sâmbătă, 14 ianuarie 2017

Modificări majore pentru web hosting-ul din România în 2017

Dacă nu plătești, rămâi fără domeniul .ro


Dacă ai înregistrat un domeniu ”.ro” prin anii `90, s-ar putea să rămâi în curând fără el. Anunțul a fost făcut de RoTLD la sfârșitul lunii trecute. Dacă ai un domeniu cumpărat înainte de 01.07.2012, va trebui să plătești o taxă de mentenanță până la sfârșitul lunii septembrie a anului în curs. În caz contrar, domeniul tău va fi listat ca disponibil.


 sursă foto: thinkingit.com.au


Până acum un domeniu era înregistrat pe viață. De anul acesta, însă, RoTLD impune o taxă de înregistrare pentru 5 ani. La finalul perioadei respective proprietarii domeniilor vor trebui să achite o taxă anuală de mentenanță. Modificarea introdusă de compania de înregistrare a domeniillor este menită să elibereze domeniile ținute ocupate, dar care nu mai sunt folosite de proprietari.





RoTLD a precizat că va trimite notificări în acest sens tuturor deținătorilor de domenii, pe adresa de email folosită la înregistrare.

Avertisment de securitate pentru site-urile fără SSL


O altă modificare esențială, care a fost anunțată încă din septembrie 2016 de către Google se referă la securitatea site-urilor. Mai exact, începând cu Ianuarie 2017, browser-ul Chrome va afișa avertismente utilizatorilor care accesează site-uri fără certificat SSL (Secure Socket Layer).


 sursă foto: googleblog.com

Certifiactul SSL este un protocol criptografic, care codează transferul de date într-o rețea de calculatoare. Atunci când vă folosiți datele personale (CNP, serie și nr. C.I., adresă etc.) sau cele bancare (nr. card, cont, CUI, CIF) pentru a vă înscrie pe un site sau a cumpăra ceva online este important să o faceți în siguranță, pe o platformă care beneficiză de criptarea SSL.


 sursă foto: googleblog.com


Conform Google, ar fi trebuit să primim aceste avertismente deja, chiar și pe Firefox, dar ele încă nu se afișează. Cert este că certificatul SSL și, implicit tranziția spre HTTPS (Hypertext Transfer Protocol Secure) vor constitui și un avantaj din punct de vedere SEO. Încă din 2014, Google a anunțat că site-urile care au tranziționat de la HTTP, la HTTPS, vor fi avantajate în afișarea rezultatelor din motorul de căutare Google.

duminică, 8 ianuarie 2017

Content over money - How to stay relevant

Vorbeam într-o postare anterioară despre impactul vizual în digital marketing și cât de importantă este prima impresie pe care o lasă content-ul publicat de tine. Am încheiat expunerea respectivă cu mențiunea că, după ce publicul tău a trecut de prima impresie, trebuie să livrezi conținut de calitate.

Cu alte cuvinte, forma (elementele vizuale) este ”cârligul” cu care atragi publicul, iar conținutul (ideile) este mijlocul prin care îți fidelizezi utilizatorii.



Conținutul se poate împărți în mai multe categorii, în funcție de tip, subiect și abordare. Cred că sunt clare diferențele între tipurile de conținut (foto, video, text sau link) și am mai scris despre avantajele și dezavantajele pe care le presupune fiecare categorie. Voi insista mai mult pe subiect și abordare.

Subiecte relevante

 

Trebuie să-ți stabilești publicul țintă și să creezi content relevant pentru interesele utilizatorilor pe care vrei să-i fidelizezi. Fie că este vorba despre potențiali clienți sau follower-i cu vechime este important să rămâi constant în crearea de content care se pliază pe nișa ta.

Subiecte de actualitate

 

Chiar dacă tu ești fashion sau lifestyle blogger este important să fii în ton cu trend-urile momentului. Astfel, printre postările despre rețete culinare sau review-uri de gadget-uri poți strecura și un mesaj referitor la rezultatul unui meci de fotbal important sau o tragedie internațională.

Alinierea planului editorial cu subiectele de actualitate umanizează persoanele publice și brand-urile. Este important să nu ignori trend-urile de moment, dar nici să faci exces din a posta despre orice eveniment curent.

Subiecte atemporale

 

La fel cum subiectele de actualitate pot fi irelevante pentru nișa ta, cele atemporale nu trebuie să se plieze pe tendințele momentului. Aici pot fi incluse tutorialele, infograficele, postările tip ”știați că” etc.

sursă foto: http://cdn.business2community.com


Maniere de abordare

 

Abordările pot fi numeroare. Nu există o rețetă valabilă pentru fiecare tip de subiect. De exemplu, atunci când faci o urare de sărbători sau prezinți un produs pentru cei mici poți să ai o abordare jovială, iar când vorbești despre eșecul unei vedete pe covorul roșu poți fi ironic. Dacă prezinți detaliile tehnice ale noului tău produs poți să ai o abordare neutră, iar când tragi faci un review la o nouă platformă de social media analytics vei fi analitic, concis și clar în exprimare.


Cum procedăm corect

 

Aș vrea să-ți pot oferi o rețetă garantată a succesului, dar ea nu există. Oricâți ”experți” ți-ar spune că dacă te înscrii la cursul sau cumperi cartea lor vei reuși, lucrurile nu stau așa. Cel mult îți pot oferi mijloacele prin care să îți asiguri cele mai bune șanse. De acolo încolo depinde tine să îți stabilești nișa, să îți definești publicul țintă, să afli nevoile lor și să creezi produsul pe care și-l doresc.

vineri, 30 decembrie 2016

The power of small communities on social media

Cu sute de milioane de utilizatori la nivel mondial, cred că nu mai putem spune că este vorba de comunități mici. Cu toate acestea, atunci când vine vorba de engagement comunitățile mai restrânse, precum cele de pe Twitter sau Instagran au câteva avantaje pe care Facebook le-a pierdut de-a lungul timpului.

În cifre, la finalul trimestrului 3 al anului în curs Facebook avea 1.79 miliarde de utilizatori, Instagram aproximativ 600 milioane, iar Twitter puțin peste 300 milioane. Dacă pe Facebook nu este ceva ieșit din comun să întâlnești o pagină sau un profil cu 10.000 like-uri sau 5000 prieteni, aceleași cifre pe Twitter sau Instagram înseamnă că ceea ce postezi are un mare impact în rândul utilizatorilor celor două rețele.



Odată cu creșterea accelerată a numărului de utilizatori pe Facebook a crescut exponențial și content-ul creat. Ca să vă faceți o idee, cu tot cu share-uri, se creează aproximativ 10 miliarde de postări zilnic. În tot acest amalgam de informație a devenit foarte greu să fii vizibil pentru publicul tău țintă.

Dacă ar fii să comparăm engagement-ul dintre o pagină cu 10.000 like-uri pe Facebook și un profil cu 300 follower-i pe Twitter sau pe Instagram, engagement-ul este asemănător. Dacă ne referim la reach-ul organic, în timp ce Facebook îți limitează expunerea la aproximativ 10% dintre follower-i, pe Instagram ai un reach de aproximativ 60-70%.

Un alt plus imens sunt #hashtag-urile, care au o vizibilitate mult mai mare pe Twitter (acolo unde ai topul zilnic al #hashtag-urilor) și pe Instagram (acolo unde poți vedea exact câți utilizatori au folosit un anumit hashtag). Mai multe despre hashtags am scris aici.

sursă: statista.com


Să vorbim și despre dezavantaje. Dacă pe Facebook este mult mai ușor să obții like-uri, pe Twitter și Instagram follower-ii se obțin mai greu. Marea diferență este că pe Facebook ai la dispoziție opțiunea de a-ți invita prietenii să dea like unei pagini. Dacă ai 10 prieteni, care la rândul lor dau invite la lista proprie de prieteni, deja ai un potențial fantastic de a crea o comunitate în jurul unui brand. Mai important este faptul că asta se obține gratuit. Pe Twitter și Instagram, în schimb, trebuie să fii creativ, să postezi des și să te folosești de toate mijloacele care îți stau la dispoziție pentru a crea content original și de calitate.

Nu în ultimul rând, este mult mai ușor să atragi trafic pe site-ul tău de pe Facebook, decât de pe Instagram sau Twitter. Dacă pe Instagram lipsește posibilitatea de a posta link-uri active, pe Twitter utilizatorii preferă să se limiteze la a interacționa în cadrul rețelei respective.



Dacă vorbim despre digital marketing în rândul utilizatorilor din România, Instagram și Twitter nu sunt încă resurse esențiale. Dar este bine să gândim în perspectivă și să clădim comunitățile pentru brand-ul nostru și pe celelalte două rețele de socializare din timp.

joi, 22 decembrie 2016

Prima modificare semnificativă de la Facebook după ce au introdus Live Video

Facebook a lansat săptămâna asta un update care implementează funcția de fundal colorat pentru postările tip text. Asta după ce gigantul social media a observat că postările originale ale utilizatorilor au scăzut cu 21% din 2015 și au fost înlocuite cu share-uirea de link-uri către surse externe.


Deși se axează pe native video upload și Live Video, Facebook vrea să ne exprimăm și prin mesaje tip text. Tocmai de aceea ne oferă, pe lângă tradiționalul alb, încă 7 culori pentru a ne colora fundalul postărilor noastre.

Acest update este disponibil momentan doar pentru utilizatorii de Android, dar poate fi vizibil și de pe IOS și desktop. Eu l-am primit ieri în urma unui update făcut, dar nu știu dacă va ajunge la toți utilizatorii în momentul de față.

miercuri, 14 decembrie 2016

Ask not what the #hashtag can do for you, but what you can do for the #hashtag

 sursă foto: expertbeacon.com

Hastag-urile erau folosite cu mult înainte de Facebook, Twitter sau Instagram. În secolul XIX, # era folosit în fața unei cifre pentru a marca un număr. Dar nu are rost să ne întoarcem atât de departe în trecut.

În anii `90, # era folosit în rețelele IRC (mIRC, ScoopScript) pentru a marca canalele sau topic-urile. În caz că te-ai născut în anii `90, rețelele IRC erau Facebook Messenger-ul acelor vremuri. Canalele erau grupurile de conversație, iar topic-urile erau subiectele sau tematica acelor grupuri.



Hashtag-ul, așa cum îl știm astăzi, își are originea pe Twitter. Mai exact în august 2007, la propunerea lui Chris Messina (blogger și designer, fondatorul #barcamp). Noua modalitate de a comunica pe un anumit subiect a fost prima dată folosită în același an, în legătură cu incendiile de vegetație din San Diego.



Între timp hashtag-ul s-a extins pe Facebook, Intagram, Blogger, Google +, Tumblr și Pinterest. În prezent este nelipsit din aproape toate postările de conținut pe marile rețele de socializare. Teoretic, asta ar însemna că poți face o căutare de informații pe Facebook sau pe Instagram la fel ca pe Google, căci rolul unui hashtag este de a grupa informațiile, discuțiile, fotografiile care au același subiect. Practic, asta nu se întâmplă deloc.

Succesul hashtag-ului a fost atât de răsunător, încât această modalitate de a comunica a devenit mai mult o modă, decât o utilitate. Pentru același subiect se folosesc hashtag-uri scrise diferit. Astfel este foarte dificil să poți vizualiza toate postările despre arta fotografică dând click pe #foto. Și asta deoarece mai există #photo #fotografie #nofilter și alte zeci de moduri de a eticheta content-ul cu acest subiect.



Dincolo de asta, hashtag-urile au început să-și piardă utilitatea din moment-ul în care sunt folosite pentru a exprima emoții, stări de fapt sau caracteristici ale unor texte/fotografii. Astfel, dacă dai click pe #crazy, cel mai probabil vei găsi un selfie al unor adolescente într-un club și nu informații despre persoane cu tulburări psihice.



Pentru ca un hashtag să fie util trebuie să exprime un subiect despre care se vorbește sau o locație. Dar nici asta nu este suficient. Dacă hashtag-ul nu este folosit de mai mulți indivizi, nu va căpăta autoritate. Din păcate, însă, Facebook nu ne arată cât de utilizat este un hashtag, decât dacă dăm click pe el și vedem cam cât s-a postat pe tema respectivă. Twitter merge un pas mai departe și ne arată o listă scurtă cu Worldwide Trends, care conține și cele mai utilizate hashtag-uri, cu numărul de postări pe care le grupează. Instagram a implementat cel mai bine hashtag-urile. Acolo poți vedea sugestii cu cele mai utilizate hashtag-uri în timp real, pe măsură ce tastezi cuvântul sau grupul de cuvinte (cu tot cu număr de mesaje pe subiectul respectiv).



#Așadar #dacă #vedețiastfeldemesaje să știți că au nicio #valoare, față de cele scrise fără #. Dacă vreți să adăugați plusvaloare content-ului dumneavoastră, faceți puțină documentare și utilizați hashtag-urile care sunt în trend. Atenție: dacă folosiți #nikonphotography într-un mesaj despre culoarea ojei numai ca să atrageți like-uri, s-ar putea să vă luați o penalizare! Mai multe nu spun.