luni, 21 martie 2016

Priorități educaționale

Citeam zilele trecute un material publicat pe pagina de facebook a Consiliului Județean al Elevilor Bistrița-Năsăud, referitor la câteva dintre doleanțele elevilor bistrițeni. Am reținut din ceea ce scria în articolul respectiv că își doresc un curs de prim-ajutor, mai multă practică, meditații la materiile cu dificultăți, o componentă de practică profesională, dar și o mai bună igienă sanitară în școli.

 Unora dintre lipsurile actuale ale sistemului educațional le-am simțit și noi (cei din generația mea) impactul negativ. Și o să încep de la coadă la cap și să mă refer la igiena sanitară în școli. Nu știu cum arată acum toaletele liceelor bistrițene sau ale gimnaziilor, dar în urmă cu 12 ani erau aproape mizerabile. Actuala generație vorbește de lipsa săpunului și a hârtiei igienice din toalete. Văd că nu s-a schimbat mare lucru. Și noi mergeam cu șervețele sau hârtie de acasă la wc, iar săpunul, eu unul, nu l-am vâzut în vreo toaletă în 12 ani de școală la Bistrița.

 sursă foto: telegraph.co.uk

Da, un curs de prim-ajutor ar fi util la orice nivel educațional. Fie că vorbim de gimnaziu, liceu sau universitate, cred că o astfel de componentă educațională nu ar trebui să lipsească din învățământul românesc. Motivele sunt evidente.

Meditații la materiile dificile nu consider că sunt necesare. Nu cred că până la nivel liceal există materii dificile, ci doar elevi care nu învață suficient de mult. Iar figura cu ”trebuie să-și trăiască adolescența, nu doar să tocească”, nu ține. Și noi ne-am trăit din plin adolescența, iar BAC-ul l-am luat cu 9.56, fără meditații.


sursă foto: petronas.com.my
Dacă educația din România ar avea vreun călcâi al lui Ahile, atunci acela ar fi lipsa componentei practice. Evident că nu o să poți face practică la română sau algebră, dar este strigător la cer să termini liceul și să nu ști care sunt taxele pe care trebuie să le plătești sau declarațiile pe care un salariat trebuie să le depună la finanțe. În societatea în care trăim, cu atâtea oportunități de a atrage fonduri europene pentru tineri, mi se pare o risipă de timp faptul că ai (la unele profile) 5 ore de matematică pe săptămână, dar nimeni nu-ți explică care e diferența dintre PFA, SRL sau SRL D și ce posibilități de a atragere a fondurilor europene pentru tineri există. Totodată consider că este necesară cel puțin o oră de educație civică pe săptămână, care să aibă și o componentă de ecologie. Nu în ultimul rând cred că ar trebui introdusă o jumătate de oră zilnică de educație fizică sau sport, bineînțeles adaptată posibilităților majorității elevilor și fără absurdități gen ”3 ture de teren, iar elevul care le termină ultimul mai face o tură”.

sursă foto: firstaidexperience.ie

Cât despre practică profesională, cred că ar fi extrem de necesar ca elevilor de liceu să le fie oferită posibilitatea ca, pe timpul verii, să aibă acces la programe de internship sau stagii de pregătire profesională în instituțiile publice, întreprinderi, dar și firme cu activități în domenii precum marketing, advertising, contabilitate etc. Un astfel de demers ar rezolva lipsa de atractivitate și mână de lucru calificată în domeniile industriale și nu numai.

Aici putem regăsi câteva dintre lucrurile care ar putea și ar trebui să facă parte din proiectul politic al candidaților la alegerile locale și parlamentare.