sâmbătă, 11 iunie 2016

Iluzia cifrelor sau despre sindromul ”eram atât de mulți”

Înțeleg de ce unora li se pare absurd că au pierdut. Auzeam pe cineva mirându-se: ”nu înțeleg, eram atât de mulți care țineam cu.... și totuși nu a câștigat”. E ușor să-ți pierzi capul, atunci când ai 30 de ”limbiști” care te urmăresc toată ziua pe facebook (din plictiseală, vendetă sau alt interes personal). Când în mod constant ai câțiva zeci de ”câini de pază” care ”nenorocesc” pe oricine îndrăznește să zică că nu e bine cum/ce faci, e simplu să-ți creezi senzația falsă că vei câștiga.

sursă foto: emaze.com


Sunt câțiva candidați pe la noi prin Bistrița care au pompat zeci de milioane în campanie, la fel și în facebook și nu au reușit să strângă nici măcar 2.000 de voturi. Dar au trăit cu senzația că sunt pe val, ei și comunitatea de ”yes men-i” care-i urmăreau. Dacă ar fi judecat la rece și ar fi văzut că cel mai vizibil candidat, care investește în pagina sa de peste 4 ani, abia a adunat 9.000 like-uri, s-ar fi trezit la realitate și s-ar fi putut replia, să adune măcar de un 5%.

Problema cu comunicarea este asemănătoare cu arta fotografică: oricine are un aparat foto se crede fotograf/artist. În cazul nostru, oricine are un cont de facebook cu peste 1.000 prieteni se crede expert în comunicare.

sursă foto: glomarcom.com


Comunicarea eficientă însemnă mult mai mult decât câteva zeci de like-uri pe o fotografie cu blidul de spaghetti sau o postare cu un citat de Dalai Lama. Comunicarea eficientă în mediul online nu se face doar pe pagina de facebook, plătind la întâmplare orice postare ca să aduni 300 like-uri. A dovedit-o echipa lui Iohannis în 2014 și sunt convins că ne vom mai întâlni cu astfel de exemple de succes răsunător, într-un termen scurt.

Din păcate, ca în restul domeniilor profesionale și în comunicarea publică își fac loc tot felul de mediocrități, care muncesc pe bani puțini și sunt preferate, în detrimentul celor care chiar au habar cu ce se mănâncă meseria asta, dar care nu vor lucra pentru un sandwich și bani de țigări.

Niciun comentariu: