marți, 5 iulie 2011

Marea dramă a bacalaureatului

Din ciclul "mă minunez pe zi ce trece" am hotărât să scriu şi despre bacalaureat. Nu ştiu ce e mai de plâns: faptul că mai puţin de jumătate dintre cei care au făcut liceul au reuşit să treacă bacalaureatul sau faptul că se aruncă vina pe profesori, subiecte, camerele de supraveghere, condiţiile meteo şi alte lucruri care nu au nicio legătură.

În timp ce scriu îl aud şi pe Gâdea cum stă de vorbă în direct cu unii elevii care nu au obţinut note de trecere. Nu mă abţin să nu mă enervez când aud replici din partea elevilor gen "nu ştiu ce s-a întâmplat". Îmi sare muştarul de asemenea când văd că se insinuează că olimpicii la italiană, chineză sau te miri ce alte discipline, care nu au legătură cu bac-ul, nu ar fi avut cum să cadă. E o manipulare ieftină a opiniei publice şi de asemenea este o manieră de a pune lemne pe foc.

Inspectorul de geografie, Doina Petrean mi-a spus astăzi că şi cei care umblă pe la televiziuni şi critică sistemul educaţional poartă partea lor de vină. Aşa e, spun şi eu. Şi aici mă refer şi la Ecaterina Andronescu, Andrei Marga şi alţii. Mi se pare o ipocrizie faptul că Gâdea nu s-a oprit de duminică din arătat cu degetul, el, invitaţii lui şi restul comentatorilor de serviciu, dar în schimb aşteaptă soluţii din altă parte. Soluţii la probleme a căror cauză nici el nu a identificat-o.

Cum spunea cineva, nu degeaba societatea, ierarhiile profesionale sunt clădite sub forma unei piramide. Tot timpul grosul este la bază, tot timpul cele mai multe note sunt cele mici. Dacă toţi luăm 8, 9 sau 10 la bac, cine ne mai coace pâine, mătură străzile sau repară maşinile? Dacă toţi avem masterate în te miri ce domenii, cine mai ară grâul, porumbul, merge cu oile la pascut ş.a.m.d.

Eu cred că de fapt nu e nicio o surpriză pentru nimeni faptul că generaţia etnobotanicelor, a curentului emo, a facebook-ului, telefoanelor android şi altele este de fapt o generaţie de inadaptaţi şi incompetenţi, în cea mai mare parte. Doar că acum avem statisticile oficiale care să o arate. Şi cum de criză s-a vorbit destul, am găsit altceva de ce să ne plângem.

Îl aud pe Gâdea: "de ce nu ne spun cei de la guvernare ce facem cu elevii care au căzut"? Eu i-aş răspunde: "de ce nu au pus elevii mâna pe carte"? Chiar şi în presă, unde se presupune că activează oameni citiţi, care au cât de cât o cultură generală, sunt piţipoance şi figuranţi (enorm de mulţi la număr) care nu au citit mai mult de 5 cărţi la viaţa lor. Am prieteni, oameni harnici, sufletişti, săritori, cum vreţi voi mai buni, dar care au lipsuri grave în materie de cultură. Şi asta nu e o tragedie. Cum scriam mai sus, avem nevoie şi de fermieri, crescători de animale, portari, măturători de străzi etc. Fără ei societatea n-ar funcţiona.

În concluzie: şi eu mă număr printre puţinii care sunt de părere că acesta este tristul procentaj real, al celor care s-au obosit să înveţe în liceu. Şi nicidecum nu este vorba despre profesori nemotivaţi, elevi stresaţi, subiecte grele sau mai ştiu eu ce.

Cred că clipul de mai jos ilustrează bine adevărul.

2 comentarii:

Anda spunea...

Ai dreptate, am un singur lucru la care te contrazic. Ai zis ca nu e vina profesorilor. E si vina lor. Adica... cum au ajuns copiii astia sa termine clasa a 12-a si sa-si dea bacu?

Vlad Ciocan spunea...

Am marcat în calendar faptul că mi-ai dat dreptate, cel puţin parţial. :p Acum cu profesorii treaba e discutabilă. Poţi ajunge într-a 12-a şi cu note de 4 şi 5.